english oo english!

huhu topik ape ni..eermm xde ape pon..just nak menyuarakan rasa hati...dah hampir sethn kitorang kat sini..alhamdulillah research ku xde la se'hampeh' a few months ago..sekurang2nye aku dah nampak goal phd research ni..cume nak melaksanakan n nak clearkan lagi problem ni..alhamdulillah...kadang2 mmg aku aseekkkk je merungut..xde progress xde progress..sampaikan kadang2 aku terlupa nak bersyukur..aku masih dikurniakan akal and tubuh badan yang sihat...padahal ada org lain yang tak bergerak2 langsung...sekurang2nye aku gerak macam siput pon ada la juge geraknye..tapi kalau nak ikutkan cerita siput n arnab tu..walau slow pon belom tentu gagal kan?yang penting kena usaha... :-)

cerita pasal english..aku ni sebenarnye pengetahuan english sangatla kurang..i came from country school..hehe maksudnye sekolah kampung la tu..which kawan2 lagi ramai cakap jawa berbanding english..obviously one of the reason aku datang ke aussie ni pon sebab nak improvekan english...ya hopefully..huhu

yup..sekurang2 aku dah xtakut sangat bercakap berbanding sebelum2 ni..kadang2 mmg masih lintang pukang lagi..tapi peduli ape la aku kan..kat sini xde sape nak gelakkan pon..especially mat saleh diorang mmg tau pon english bukan 1st language kite so diorg mmg sentiasa tolak ansur biler nak communicate dengan kite...berbanding kat mlesia biler rasa nak speaking je mesti rasa macam adeee je orng nak check grammar kite n betolkan..padahal xde ape pon..huhu...confidence tu xde langsung..huhu..

biler dah duduk sini barula aku realize kenapa student yang belaja oversea tu kadang2 terpengaruh dengan slang kat negara tu..ermm bukan nak kate aku dah ada slang pon..cume aku rasa mungkin macam ni...cara diorang sebut perkataan tu agak bulat berbanding biler kite menyebut perkataan...contohnye last few days kami pegi makan fast food and aku nak tanye pasal kek kat situ..berulang2 kali sebut '"cake" tapi budak tu xpaham..rupenye2 baru aku realize yang aku sebut berbunyi "kek"...walaupun lbey kurang same tapi xserupe..camtu juge dengan huruf ABC..kan sini biler nak menyebut tu kena penuh dengan gaya mulut gitu lah..baru diorang boley tangkap..haha..

jadinye mungkin orang kite slowly terpaksa belaja cara diorang bercakap..sebabnye nak kasi diorang paham ape yang kite cakap..itu sebab lame2 jadi dah terbiasa..dah melekat kat lidah..ermm centu la kot..ape pon harap sangat after 3 years plus englishku akan bertambah baik..jangan xbergerak2 pulak la yer...



***hehe..besok pi picnic..yabedabeduuuuuuuuu... :-D  tadi sufia inject harap2 die ok esok.. ;-)