Buat pertama kalinya..hehe~

Hmm dah lame jugak aku duduk kat rumah sewa ni ek..tapi x try2 lagi oven tu..hehe sebabnye baru je last week aku reti nak gune oven tu cemane..tu pon mintak tolong bini pak arab sebelah tunjukkan…kampungan sungguh aku..nak gune oven pon xreti..=p abes tu ada kena tekan2 gas la pulak..complicated sungguh..huhu mixer yang kami beli 3dollar kat garage sale pon xpenah pakai lagi..so daripada dok terperuk dalam gerobok baik le aku gune kan…hehe angan2 konon nak beli yang mahal..yang ada xpakai2 pon lagi..ahaks…


so untuk merasmikan oven untuk pertama kalinya.. petang tadi aku buat butter cake..nak buat chocolate cake tapi rasanye suamiku itu mesti xberape minat kot..so aku buat la cake yang die suke instead of ape yang aku suke..ecececehh..isteri mithali la tu kononnye ye…huhu…


so nilah hasilnye..oleh kerana baunye yang sangat harummm tu..baru je seminit keluar dari oven aku dah potong dah sebab dah tak sabar nak makan..hehehehe..





resepi macam kat bawah ni ye..kek ni aku jamin sonangg and sooodaappp..huhuhu..yo la tu dilla…


BUTTER CAKE

250 gram mentega
200 gram gula kaster
250 gram tepung naik sendiri
1 sudu teh vanilla essence
4 biji telur
sedikit susu segar/UHT (agak2 je..tadi aku bubuh dalam 50-70ml kot)


Cara- cara:

Pukul mentega dengan gula kaster dengan mixer sehingga putih dan lembut(pakai tangan pon boleh…otot lengan pon jadi lebih mantap)hehe. Masukkan telur dan diselang seli dengan tepung and pukul perlahan. Masukkan vanilla essence. Campur sedikit susu supaya adunan jadi cair sedikit. Pukul lagi supaya adunan betol2 rata..


Bakar dalam ketuhar selama 40 min pada suhu 180 selsius.


Untuk cake tadi aku xbubuh pon essence sebab nya tak jumpe kat market yang ok..yang ada sume ada alcohol so xdapat la nak beli..tapi pape tu kek tu tetap sedap..maybe ada orng akan rasa bau telur kuat kot…tapi dek kerana keharuman mentega tu aku dah xdapat bau pon telur tu..so alhamdulillah setengah loyang dah masuk dalam perut kami..hehe..baki tu boleh le aku bawak2 bekal g school senin ni..=)


**DiLLaiLa~~adus biler keje nak jalan ni?

3 comments

Ibu Aimy February 22, 2010 at 2:54 PM

alalalala comeyy.. bagus2.. permulaan yg baik..

liza February 22, 2010 at 8:10 PM

dilla yg sgt rajin. bila la kt nk rajin mcm tu.. huhu

DiLLaiLa February 22, 2010 at 9:48 PM

kak mas: huhu nak beria2 buat yang susah sekali arin tak makan tension jugak...baik buat yang sonang je..

liza: ni bukan pasal rajin liza..kat sini kalo teringin mmg kena buat sendiri..nak beli mahal..sayangnye duit aku...huhu...