Laundry vanilla cupcake.. =)

rindu nak mem'baking'..huhu lame btol aku tinggalkn dunia pemutar telur...so 2 hari lepas time ince' aren pi terawih sempt la aku kong-keng kong-keng kat laundry..yeee...kat laundry..!!!huhu gara2 xnak tuan putri intan payung ni terjage..huhu umah ni da ler kecik je..jarak kabinet dapur n ruang tamu cuma 5 langkah kot..kalo si tuan putri ni kena kacau tido, mau die meragam satu malam..tak sanggup le aku....huhuhu...

 hehe semalam teringin nak makan yang simple2 je..bulan pose la katekan..perut pon masih kenyang lepas buka..so aku decide buat cupcake..aku pon xtau le apsal kalo aku buat cupcake insyaAllah jadi je..tapi bile buat muffin asek2 fail..bosan sungguh...huhu xpe2...len kali leh try lg kan... ;-)

resepinya mudah saje..boleh try bile2 masa ok!  :-)

biasanye untuk baking aku gunakan cup yang standard.. 1 cawan= 250ml , 1 camca kecik= 5ml


Vanilla cupcake(12biji)


Bahan- bahan:
120g butter dilembutkan- untuk mudah pukul biasakan potong dadu
2/3 cawan gula kaster
1 camca kecil esen vanilla
2 biji telur
1 1/4 cawan tepung naik sendiri
1/2 cawan susu



Cara- cara:
Panaskan oven ke suhu 180degree.
1) Pukul mentega , esen dan gula dengan kelajuan rendah, bila kesemuanya dah mula sebati boleh pukul dengan kelajuan tinggi. Pukul hingga kembang (adunan nampak creamy dan pucat warnanya)
2) Masukkan sebiji telur dan pukul lebih kurang 1 minit. Pastikan adunan bergaul rata- bersihkan dinding dan base mangkuk dengan sudu/spatula untuk make sure semuanya rata.
3) Masukkan sebiji telur lagi dan ulang seperti di atas.
4) Masukkan separuh tepung dan kacau rata/pukul dengan kelajuan rendah.
5) Masukkan separuh susu dan kacau rata/pukul dengan kelajuan rendah.
6) Ulang semula baki tepung dan susu seperti 4) dan 5)
*Jangan overbeat tepung dan susu tadi. Sampai agak2 sekata sahaja.
7) Isikan cupcake/muffin cases yg telah disusun atas tray nya.Tuang adunan tadi sama rata lebih kurang 1/3 daripada ketinggian case saje.
8)Bakar selama 20 minit atau sehinggan bahagian atas nampak keperangan. Boleh cuba cucuk bahagian tengah cupcake dengan garfu.


Selamat mencuba..  :-D


***next time kite buat frosting pulak k.. :-)