Puasa 2010~

Sepanjang hidup aku(dah masuk 27tahun ni) ni kot aku rasa puasa n raya yang paling sempoi sekali..actually kalau nak diikutkan tahun ni adalah 1st time aku berpuasa dengan keluarga kecikku ini..memandangkan tahun lepas aku n ince' aren duduk jauh(sobsobsob  :-(  )..tapi apakan daya..tahun ini ditakdirkan kami diperantauan..ince' aren pulak terpaksa bekerja belah petang..jadi terpaksa la aku berbuka solo je kat rumah..ditemani cik sufia kecik..

dengan adanya cik sufi, banyak yang berubah dalam rutin hidup aku..ditambah lagi dengan ince' aren yang bekerja..kadang2 mmg rasa tak larat..time aku tulis entry ni pon rasa badan sakit sana sini..mungkin betol orang kata...biler dalam pantang renyah sangat..habis pantang baru rasa sakitnya..ermm rasanye tu kot yang aku tengah rasa sekarang ni..rasa badan cam nak roboh je..time ni baru rasa betol2 nak urut badan..tapi apakan daya tukang urut sudah mengandung...huk2..but anyway i am happy for her  :-)

sepanjang bulan puasa ni hidup aku bermula seawal 4.30am..sahur lauk buka semalam..n then lepas sahur terus masak untuk berbuka hari tu pulak..apsal masak awal sangat??huhu..ince' aren kan bekerja n nak bawak bekal..so terpaksa la aku masak awal pagi memandangkan pukul 7.30 sampai 1.30 aku akan ke opis..so mmg xsempat la nak masak after balik dari opis..hmm semenjak kena bergilir kena jaga cik sufi ni, asal terbangun lewat sket je terus aku takde mood nak pi opis..sebab aku rasa cam sekejap giler..pastu dah nak kena balik dah..huhu..hati mmg kena kuat..n aku rasa hati aku lom cukup kuat lagi..xpe dilla..slow2..tapi jangan slow sangat..kena sondol nanti..huhu..


[muke pon dah makin bulat daaa :-D ]
after balik opis aku akan jaga sufia..biasa nya waktu petang sufia tido tak nyenyak sangat..sebab petang adalah timing die buang air besar...haha..jadinye die akan tersedar biler rasa nak berak..tak penah sekali pon die berak dalam tido..kecuali masa 1st two weeks tu je..sebab time tu sufi kecik lagi..sekarang sufi dah nak masuk 2 bulan..perangai pon dah macam2..menangis pon dah mcm2 jenis keluar..nangis ngada..nangis merajuk..nangis sakit..nangis marah..sume ada lah..huhu..

jadinya biler rutin tido die dah terganggu dek kerana berak tu..akan membawalah sampai ke pukul 9 or 10 mlm..tapi alhamdulillah waktu malam time kami tido, sufi pon dah start tido lama..kadang sufi leh tido sampai 6jam straight..hehe tu yang best tu..tapi waktu siang la aku pening..tido 45min~1jam kadang dah bangun..setiap jam aku akan bertempur dengan sufi sebab biler dia dah rasa mengantuk balik, die akan merengek2 dan menangis2 + meronta2 lak tu..aduyai...saba je lah..so far biler nak tido sufia mmg mintak tepuk..kecuali kalo die bangun malam je sufia leh tertido sendiri..

ermm waktu berbuka pulak adalah waktu2 nervous buat aku..haha..mana taknya..asal je timing aku nak buka sufia mesti bangun nak minum..jadi terpaksa la aku dulukan si kecik ni..xpelah..ibu buka lambat sket ye nak...asalkan awak kenyang..setakat dah separuh ramadan ni aku kire baru 2 kali kot aku dapat buka betol biler dah masuk waktu..biasanya aku akan buka lepas sufi tido balik or kadang2 tunggu ince' aren balik kije baru aku makan..sebabnye aku xingat pon yang aku lom makan lagi..hehe

ermm puasa tahun ni mmg paling sempoi...buka nasik sahaja!takde kuih muih..takde PARAM..takde buka luar..last few days actually plan nak gi PARAM kat fawkner..tapi mengenangkan cik sufi yang dah kepenatan sebab kami round2 tengok baby baru, kami pon balik je..ermm aku pon dah kepenatan nak masak buka..last2 ince' aren pegi je tapau kat Dean Cafe..hehe..alhamdulillah..dapat la aku cuti masak sehari...dah lama aku xcuti masak..huhu..dalam pantang pon aku masak apatah lagi sekarang ni...xleh nak cuti2 nye..huhuhu...

ermm takpelah..walaupun sempoi tapi aku bahagia sebab dapat tengok muka suami n anakku hari2..tak macam dulu yang kami kena dok jauh tu..huuu syahdu beb..ngehehehe..



***tahun ni nak buat kuih raye ke ek?