Bread pudding with custard sauce

Yeeehuuuu...mcm xde keje je ek tengah2 minggu tepek2 resepi kat sini..uhuhu inilah bahana tension n stress sebab stuck dengan kerja research ku..aiyyoo boley gemuk ma ini macam...tension je masak..masak je tension..hehe..

Puding ni aku buat tadi..hehe actually kan dah seminggu lbey kot aku kurangkan makan nasik waktu malam..biasanye aku makan nasi dengan ince'aren pukul 12mlm..uhuhu tunggu si dia balik keje dulu..tapi lately ni aku rasa mcm makin menggemuklah..tu yg kena carik alternatif tu..

kiki poyo gitu kan dilla diet..ehem bukan diet tapi kawal makan je..hehe..tapi puding ni bukan main manis lagi..macam lagi tak terkawal je..wakakakka... :-D

actually dah lame dah jumpe resepi kat internet...tapi serius lupe mane tah source die..mcm berkenan sebab org kate sauce die tu sedap..tapi sebelum ni xde tepung kustard so xleh la nak buat sauce tu..before this aku penah try resepi puding roti yang lain tapi macam terlampau berminyak..tu yg aku tak berkenan tu..tapi resepi ni yummmm mmg sangat sedap...sedang elok je manis n lemak die..serius....even makan without sauce pon dah sedap..uhuhu...ke sebab aku lapar ek..hehe xkesah la..apepon ni die resepi nye ok! yang penting dilla mmg akan mencari resepi yang sedap n mudah2 sahaje...hihihihi... ;-)


[dari dapur puan dilla..huahuahua :-D ]

Bread pudding with custard sauce

Utk puding:
8keping roti(di koyak2kan...aku buang tepi tapi ada tinggalkan gak sket2)
500ml susu segar
2biji telur
4sb gula halus
2sb butter(dicairkan)
1sb tepung jagung
sedikit kismis hitam

Rendam roti dengan susu selama lebih kurang 30minit. Panaskan oven 180degree celcius. Campurkan bahan2 yang lain kecuali kismis. Taburkan kismis ke atas roti dan tuangkan bahan yang dah dicampurkan tadi. Bakar selama 30min atau sehingga masak(daku tunggu sampai bhgn atas roti nampak sedikit crusty)

Utk sos:
1tin susu cair
2sb tepung kustard
2sb gula

Kacau semua sekali dalam periuk n masak atas api. Jangan terlampau lame nanti sos jadi pekat sangat xbest..hehe :-)



***seb baik aritu ingat beli tepung kustard...ehehehe

2 comments

Nazariah January 25, 2011 at 12:35 PM

Ada gak buat, amna suka...okla boleh tahan sedap, tp akak buat kukus... hik..mmg takut gemuk...time teringin bolehla kot...

DiLLaiLa January 28, 2011 at 9:18 PM

hihi kalo buat benda2 manis ceni mmg saye le tukang abeskan kak..aren bukan minat sangat.. :(