The beauty of Ramadhan

Bulan ramadhan sgt special berbanding bulan2 lain. but, among yang significant for Malaysian Muslims antaranya about bazaar ramadan lah kan.. or i prefer to call it as 'param'.hehe

actually same je mane2 muslim dlm dunia ni pon aku rase mmg sangat menghargai food time bulan puasa ni. mesti nak cook extra special food, buy expensive food(cthnye buffet??-sampai sekrang pon aku rase makan buffet tu membazir!), sanggup drive berkilometer2 for food, etc. more food than usual. ironinye bulan puasa ni sepatutnye bukan bulan makan2.sepatutnye bulan menginsafi diri dengan menahan diri dari lapar. kurangkan makan..bile buka puasa pon xboley lah over2.

back in malaysia, kami mmg macam ni lah. beli kuih 2 3 macam. air 2 3 plastik. mee goreng lagi..kuey tiow goreng lg(mcm tak penah makan je..ahaha) beli beria2..sedap xsedap tu another story lah..hehe tu belom campur lg yang masak sendiri.emm hidup berdua. byk mane la makan kan? last2 makan xabes. konon simpan dalam peti ais, nak makan esok, tapi jangan diharap la ye. besok pon beli yg lain jugak. mmg sangat susah nak buang habit ni kalau aku kat msia pon. harap2nye perangai ni xlah singgah balik lepas ni...heeee :D

tapi yang beauty nya ialah..muslims are like brothers and sisters. we share our food among each other. kasi orang sane sket..kasi sini sket..InsyaAllah akan ada rezeki balik kat kite(tp janganlah kau tunggu ye..jgn pulak bising2 kalau kawan tu xbalas makanan..haha xikhlas namenye tu). insyaAllah akan dapat lah juge dari jiran2...sejak aku kecik2 pon mmg dah biasa dah kena jerit dengan ibu, "Ila..ni anto gi umah Wak Ru ni", "Ilaaaa...ni anto gi umah Cik Yam ni..." adoiii..org dah dah la letih puasa, kena suruh2 pulak ye..hep2..mane berani lawan..pegi jugak lah wpun dlm hati xpuas hati..name pon budak..hehehe mmg Ila lah yang kena kan..sebab Ila yang besor. almaklumlah beza umur ku dengan adik 7 tahun jaraknye..hehe

Hidup dirantau orang, insyaAllah kite pon xmiskin dengan saudara seIslam. di mana2 ada muslim. hari ni saje aku dapat dua plate dari jiran. Alhamdulillah, jazakaAllah saudara2 ku..padahal yang aku masak petang ni cumelah roti jala dan kari ayam saje. tibe dah jadi 5 jenis pulak atas meja ni.  harap2 boleh la habiskan ye hari ni..hihi kalau xabes terpaksa la cik cupi tolong makan besok. itulah breakfast, itulah lunch..untuk makan petang, ibu janji ibu masak ye sayang..ibu janji!!haha(xyah janji pon mmg kena masak pon) ;p



***Ramadhan bulan keberkatan..

1 comment

Ira July 30, 2012 at 10:41 AM

itu la kan.. bila g bazaar tu, tgk makanan semua sedap2, semua nk rasa. tp aku ni jenis tak reti membeli di bazaar or pasar mlm. susah sket nk membeli. selalu husband aku yg beli. tp bila dia g membeli tu, aku siap pesan, beli jgn bnyk2. nnt membazir.. alhamdulillah, dia so far yg dibeli tak bnyk dibazirkan. sedih bila tgk mknn terbuang.